تاریخ انتشار: چهارشنبه 1395/05/13 - 14:30
کد خبر: 206256

در نشست خبری «اردوهای جهادی دانشجویان» مطرح شد؛

43 درصد جهادگران خانم هستند/ اعزام 43 هزار دانشجوی جهادی به مناطق محروم +تصاویر

43 درصد جهادگران خانم هستند/ اعزام 43 هزار دانشجوی جهادی به مناطق محروم +تصاویر

امروز بحث معیشت مردم به ویژه محرومین و مستضعفین و حاشیه‌نشینی بسیار مهم است و مقام معظم رهبری نیز بارها در این رابطه و رفع این مشکل تأ‌کید کردند. با روحیه جهادی می‌توان در این راستا گام‌های بلند برداشت و ما تلاش می‌کنیم بتوانیم برای رفع این مشکل کمک کنیم.

خبرنامه دانشجویان ایران: مسئول سازندگی سازمان بسیج دانشجویی با بیان اینکه برای تابستان 43 هزار دانشجو به مناطق محروم اعزام می‌شوند، گفت: ما امسال در اعزام دانشجویان جهادی 15 درصد رشد داشتیم.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ صادق مفرد مسئول سازندگی و گروه‌های جهادی سازمان بسیج دانشجویی در نشست خبری «اردوهای جهادی سازمان بسیج دانشجویی» که صبح امروز برگزار شد، گفت: برای تابستان امسال 1284 گروه جهادی، دانشجویی به همراه 43 هزار دانشجو به مناطق محروم اعزام خواهند شد که این آمار نسبت به سال گذشته 15 درصد رشد داشته است.

وی افزود: در اعزام گروه‌های جهادی سال گذشته 30 درصد خانم و مابقی از آقایان بودند که امسال 43 درصد خانم و مابقی از آقایان هستند که این نشان می‌دهد حضور خواهران در اردوها چشمگیرتر شده است.

وی ادامه داد: برخی دانشگاه‌های اصلی حضور اساتید را در اردوهای دانشجویی دارند و استادها در مناطق محروم حاضر می‌شوند تا بتوانند با بازدید مشکلات و معضلات این مناطق برای حل آنها راهکار پیدا کنند.

مسئول سازندگی سازمان بسیج دانشجویی تصریح کرد: ما در بازدیدهایی که از اردوهای جهادی داشتیم متوجه شدیم خدمات پژوهشی و تخصصی این حوزه‌ها رشد بسیاری داشته است. اکنون حضور دانشجویان در اردوهای جهادی بسیار جدی است و این اردوها شبیه‌ترین فضا را به فضای دوران دفاع مقدس دارند.

مفرد تأکید کرد: مدت اردوهای جهادی برای دانشجویان 10 روز است و اینکه یک دانشجو 10 روز از وقت خود را برای رفع مشکلات مناطق محروم قرار می‌دهد کار ارزشمندی است.

وی گفت: نهایت پشتیبانی ما از گروه‌های جهادی 30 درصد هزینه این اردوها است و مابقی هزینه را خود دانشجویان به سختی جذب و به درستی هزینه می‌کنند.

مسئول سازندگی سازمان بسیج دانشجویی اظهار داشت: ما حتی در اردوهای جهادی عزیزانی را هم از دست داده‌ایم. در سال‌های گذشته دو نفر از دانشجویان ما که یکی از آنها دانشجوی برتر دکترای ریاضی بود جان خود را در سفر به مناطق محروم از دست داد.

مفرد در ادامه به الگو شدن اردوهای جهادی در منطقه اشاره کرد و افزود: امروز فرهنگ اردوهای جهادی به کشورهای دیگر نیز صادر شده است. کشورهای دیگر می‌گویند این اردوها مدل خوبی برای توسعه مناطق محروم است و استقبال خوبی نیز از آن دارند.

وی تأکید کرد: خیلی از دانشجویانی که امروز از کشورهای دیگر در ایران در حال تحصیل هستند از این اردوها استقبال می‌کنند. آنها می‌خواهند این اردوها را آموزش ببینند و در کشور خودشان آن را پیاده کنند. در این راستا ما حتی برای دانشجویان اهل تسنن نیز کارگاه‌های آموزشی برگزار کردیم.

مسئول سازندگی سازمان بسیج دانشجویی ادامه داد: ما قرار نیست با حضور در روستاها و مناطق محروم زندگی آنها را به زندگی شهری تبدیل کنیم. دانشجویان جهادی به دنبال احیای هویت روستایی هستند. ما به دنبال این هستیم که مدل شهری از طریق اردوهای جهادی وارد روستاها نشود و روستاییان روی پای خودشان بایستند.

مفرد در ادامه با اشاره به نقش موثر دانشجویان در رابطه با اقتصاد مقاومتی گفت:‌ دانشجویان می‌توانند در رابطه با اقتصاد مقاومتی طرح‌های خود را ارائه کنند و ما از این طرح‌ها در قالب اردوهای جهادی استقبال خواهیم کرد.

وی افزود: امروز بحث معیشت مردم به ویژه محرومین و مستضعفین و حاشیه‌نشینی بسیار مهم است و مقام معظم رهبری نیز بارها در این رابطه و رفع این مشکل تأ‌کید کردند. با روحیه جهادی می‌توان در این راستا گام‌های بلند برداشت و ما تلاش می‌کنیم بتوانیم برای رفع این مشکل کمک کنیم.

مسئول سازندگی سازمان بسیج دانشجویی با اشاره به وجود معضلات اجتماعی در جامعه تصریح کرد: ما اگر می‌خواهیم به انقلاب کمک کنیم باید به این مسائل بپردازیم و گروه‌های جهادی در این عرصه حضور جدی خواهند داشت.

وی تاکید کرد: در ایام نوروز گروه‌های جهادی دانشجویان در 28 استان اردوی جهادی برگزار کردند که نزدیک به 11 هزار و 500 نفر از دانشجویان در این اردوها حاضر شدند. این اردوها از 20 اسفند آغاز و تا 20 فروردین ادامه داشت.

مسئول سازندگی سازمان بسیج دانشجویی کشور  پیرامون برگزاری اردوی جهادی دانشجویان بسیجی دانشگاه‌‌های تهران نیز گفت: بسیج دانشجویی 11 دانشگاه تهران در نوروز سال 95 در اردوهای جهادی حضور پیدا کردند.

وی اضافه کرد: امسال 600 دانشجوی بسیجی تهرانی در 7 استان د‌ر عرصه‌های مختلف عمرانی، سازندگی، فرهنگی، پزشکی، دامپزشکی و برخی گروه‌ها در کارهای اشتغال سازی در قالب اردوهای جهادی حضور داشتند.

صادق مفرد در پایان گفت: خوزستان، خراسان رضوی، لرستان، چهارمحال و بختیاری، کرمان، سیستان و بلوچستان و استان البرز از جمله استان‌هایی بودند که دانشجویان تهرانی در ایام نوروز با برگزاری اردوهای جهادی به خدمت رسانی مشغول بودند.

یاسر حسین بیگ، مسئول هسته توانمندسازی حرکت های جهادی نیز، در خصوص نحوه عملکرد گروه های جهادی در حوزه تولید محتوا گفت: هسته توانمندسازی حرکت های جهادی تاکنون در این حوزه 70 جزو و 4 کتاب منتشر کرده است و در حوزه اقتصاد مقاومتی نیز با توجه به شعار امسال در حوزه اقدام و عمل، تمامی گروه های جهادی کشور را دور هم جمع کرده تا ماحصل آن تولیداتی در جهت ارتقا و بهره وری این شعار باشد.

وی ادامه داد: هسته توانمندسازی کارگروه هایی نیز در بحث های تخصصی هم چون فعالیت فرهنگی را در حوزه کودک و نوجوان، مشاوره های خانوادگی، آب و محیط زیست و آسیب های اجتماعی در دستور کار برای تشکیل شدن دارد. هم چنین دوره های آموزشی ما به دو بخش عمومی و اختصاصی تقسیم می شود که در بخش عمومی اساتید و با تجربه های اردوهای جهادی به استان های مختلف اعزام و به داوطلبین آموزش های لازم را می دهند. در دوره های اختصاصی نیز تاکنون دوره های سفیران وحدت را برای آموزش کسانی داشتیم که در مناطق تلفیقی شیعه و سنی فعالیت جهادی داشتند.

حسین بیگ در خصوص خدمات حوزه مجازی هسته توانمندسازی حرکت های جهادی اظهار داشت: سایت ما به نشانی Jahadgaran. Org تمامی محصولات و گزارش کار فعالین جهادی را منتشر می کند. هم چنین شبکه جهادی نیز برای ارتباط گیری بین بچه های جهادی راه اندازی شده است که در آن به تبادل تجربیات می پردازند.

مسئول هسته توانمندسازی حرکت های جهادی در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: سایت «روستا کالا» نیز به عنوان شبکه ای برای حمایت از کسب و کار روستایی راه اندازی شده، هم چنین طرح از جهاد تا حرم برای ساخت موکب و کمک به مردم در ایام اربعین حسینی ارائه شده است که پیش از آن در بحث سوریه و غزه برای جمع آوری کمک ها و راه انداختن کمپین از آن استفاده می کردیم.

ساخت گلخانه آموزشی برای تشویق جوانان روستایی و فعالیت کشاورزی در روستاها
حسین بحرینی، از فعالین گروه جهادی روح الله دانشگاه صنعتی امیرکبیر از جمله فعالینی بود که در این نشست خبری به تشریح فعالیت گروه جهادی دانشگاه خود پرداخت.

وی با اشاره به اینکه 23 تیر گروه جهادی دانشگاه امیرکبیر با حضور 120 نفر از دانشجویان فعالیت جهادی خود را آغاز کرده است، گفت: عمده فعالیت این دانشجویان در عرصه های عمرانی، فرهنگی و پژوهشی خواهد بود.

بحرینی پروژه بازسازی مدرسه شش کلاسه روستای غلامان خراسان شمالی را از جمله کارهای گروه جهادی روح الله دانست و افزود: ما هم چنین در فعالیت های خود، ساخت گلخانه آموزشی را نیز برای این روستا در نظر داریم که آمایش های اولیه آن انجام شده است. طبق بررسی های دانشجویان دانشگاه ما نسل جدید روستا تمایلی به ماندن در روستا ندارد و وقتی که نوجوانانشان به سن کار می رسند، می خواهند به شهر بروند. به همین خاطر برای اینکه بیشتر فعالیت جوانان روستایی را در روستاهای خودشان معطوف کنیم با ساخت این گلخانه آموزشی و دادن زمین به دانش آموزان و آموزش آنها همراه یک کارشناس کشاورزی، قصد داریم این رویه را تغییر دهیم.

فعال گروه جهادی روح الله دانشگاه صنعتی امیرکبیر با اشاره به اینکه فعالیت این گروه جهادی اکنون هشتمین سال خود را سپری می کند، گفت: ما در این مدت در مناطق روستاهای مختلف استان خراسان بوده ایم و بیشتر پروژه های ما در حوزه اشتغال زایی بوده است.

احداث لوله کشی دو کیلومتری برای رفع مشکل کم آبی روستاها
پدرام جدی، از فعالین گروه جهادی دانشگاه تهران سومین نفری بود که به تشریح گزارش گروه جهادی دانشگاه خود پرداخت.

وی از تشکیل کانون خدمات رسانی به مستضعفین توسط گروه جهادی دانشگاه تهران در سال های گذشته خبر داد و گفت: فعالیت گروه جهادی ما در شهرستان سردشت آذربایجان غربی به مدت 14 روز و در 12 روستا خواهد بود. تیم اعزامی ما متشکل از 120 برادر و 80 نفر از خواهران خواهد بود.

فعال گروه جهادی دانشگاه تهران در ادامه خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه بعضی روستاهای آذربایجان غربی در پاییز و زمستان مشکل سیلاب دارند، فعالین ما سال گذشته کانالی را برای رفع این مشکل در این روستاها احداث کردند. امسال نیز از دانشجویان هنر دانشگاه تهران افرادی را داریم که مسئول رنگ آمیزی مدارس برای آغاز سال تحصیلی خواهند بود. هم چنین یک لوله کشی دو کیلومتری آب نیز برای یکی از روستاها که مشکل کم آبی دارند، در تابستان امسال  خواهیم داشت.

وی در پایان سخنان خود گفت: در این تیم اعزامی یک تیم پزشکی و دندانپزشکی ما را همراهی خواهند کرد و 14 روز قبل از اعزام هم چند نفر برای کسب داده ها و اعلام نیاز از مردم و مسئولین به این روستاها اعزام خواهند شد تا ما با آگاهی بیشتر برای کمک رسانی به آنجا برویم.

انتظارحمایت بیشتری از دولت فعلی داریم
صادق مفرد، مسئول سازندگی بسیج دانشجویی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه آمار شرکت کنندگان گروه های جهادی نسبت به سال های قبل چند درصد رشد یا کاهش داشته است، گفت: اردوی جهادی رشد 15 تا 20 درصدی را نسبت به سال گذشته شاهد بوده. امسال 43 درصد از ثبت نام شدن را خانم ها و مابقی را آقایان تشکیل می دادند؛ به طور مثال استانی مثل گلستان 90 درصد شرکت کنندگانش خانم ها بودند. همچنین یکی از عرصه های جدیدی که به اردوهای جهادی اضافه شده، به جز دانشجویان و اساتید حضور اقشار مختلفی هم چون دانش آموزان، طلاب و حقوق دانان بوده است.

وی هم چنین در پاسخ به سوال دیگر مبنی بر چگونگی حمایت دولت از اردوهای جهادی گفت: حمایت دولت ها در این سال ها نوسان جدی داشته است؛ دولت های مختلف در همکاری با گروه های جهادی به صورت های متفاوتی عمل کرده اند، اما حمایت این دولت نسبت به سنوات گذشته کم رنگ تر بوده است. شاید علت آن کم شدن منابع دولت باشد؛ هر چند دانشجویان منابع جداگانه مالی از دولت نمی خواهند، بلکه فقط امکانات و تجهیزات استانداری های هر شهر را برای استفاده می خواهند. ما انتظار حمایت قوی تری از دولت داریم.

در ادامه این نشست جمعی از مسئولان گروه‌های جهادی در رابطه با عملکرد خود گزارشی را ارائه کردند. همچنین از یکی از دانشجویان نمونه جهادی تقدیر شد.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
بیانیه شورایعالی انقلاب فرهنگی در حمایت از دانشجویان آمریکا
خیزش دانشجویان بحران سیاست خارجی آمریکا را فاش کرد
اعلام جزئیات حمایت مؤثر و مستمر از قهرمانان و پیشکسوتان ورزش
نظر استاندار تهران برای تقسیم استان تهران؛ باید تأمل کرد
تجمع دانشجویان امیرکبیر در حمایت از دانشگاهیان آمریکایی
قهرمانی سیزدهم فوتسال ایران در آسیا
روسیه آمریکا را تهدید کرد
تکلیف حسن یزدانی برای المپیک مشخص شد
لحظات به ثمر رسیدن گل اول و دوم ایران به تایلند +فیلم
توجیهات عجیب نخست‌وزیر ارمنستان برای واگذاری روستاها به آذربایجان
بن‌گویر با ۳ دنده شکسته از بیمارستان مرخص شد
همه چیز درباره چراغ چک تیگو ۵ + علت روشن شدن چراغ چک تیگو ۵
محبوب‌ترین میز تلویزیون چه ویژگی‌هایی دارد؟
آیا جک پارکینگ سیماران انتخاب خوبی است؟
کدام سرورهای HPE برای سازمان شما مناسب هستند؟
صعود تاریخی افغانستان به جام جهانی فوتسال
کلاس‌های دانشگاه‌ها امروز به مدت ۲ ساعت تعطیل شد
اولین تصاویر از لحظه شلیک جدیدترین پهپاد انتحاری سپاه +فیلم
زمان ثبت‌نام کلاس اولی‌ها اعلام شد
جزئیاتی از برگزاری انتخابات ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
بازداشت قطاری دانشجویان معترض آمریکایی +فیلم
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top